top of page
Search
  • Writer's pictureמעין אריה

על הנחיית תכניות שילוב ותפקידי המשלב/ת - מודל 'מעיינות שילוב (Case Management)'

Updated: Jan 22, 2023


ברוכים הבאים לעולם השילוב

בשנים האחרונות מספר הילדים המשולבים במערכת החינוך נמצא בעלייה מתמדת, ואיתו גובר הצורך ברכישת כלים וידע מקצועי הנחוצים לקידום תהליכי שילוב מוצלחים. ילדים בעלי צרכים מיוחדים היכולים להשתלב במסגרת חינוך רגילה עשויים להפיק מכך תועלת רבה, בעזרת תכנית שילוב מקצועית, הן מבחינה לימודית והן מבחינה התפתחותית-חברתית-רגשית.


במאמר הנוכחי נעסוק במרכיבים מהן בנויה תכנית שילוב מקצועית בהובלת מנחה שילוב מקצועי ובתפקידי המשלב/ת – תפקיד מפתח בקידומו של הילד המשולב.


תכנית שילוב הינה מערך טיפולי המיועד לפעוטות, ילדים ומתבגרים המאובחנים עם קשיים שונים ובכללם עיכובים התפתחותיים, לקויות תקשורת ואוטיזם וכן קשיים התנהגותיים, חברתיים ורגשיים שונים. תכנית שילוב מקצועית מתחשבת בכלל היבטי התפתחותו ותפקודו של הילד משולב, ובביטוי שלהם בהקשרים שונים ובסביבות שונות, מעבר לסביבה המיידית: תפקודי קשב ו-וויסות חושי, מיומנויות סנסו-מוטוריות, מיומנויות בחיי היומיום (ADL), מיומנויות שפה ותקשורת, מיומנויות משחק וכישורים חברתיים, תפקודים רגשיים והתנהגותיים ועוד.

בתכנית שילוב אופטימלית, מנחת השילוב היא המנהלת המקצועית בתכנית הקידום והשילוב של הילד - Case Manager, האחראית לריכוז, הדרכה ואינטגרציה בין כל הגורמים המעורבים בתכנית (אנשי טיפול מקצועי, אנשי צוות חינוכי, משלבים/תרפיסטים/חונכים וכן ההורים). בדרך כלל מנחת התכנית, מעבר להכשרתה בעולם השילוב, הינה בעלת הכשרה באחד מהתחומים הבאים: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, חינוך, ניתוח התנהגות ועוד.

לא כל איש מקצוע מהתחומים הללו יכול להיות מנחה שילוב, שכן על המנחה להיות בקיא בתהליכי שילוב וקידום ילדים במסגרות החינוך. ניסיון מהשטח מלמד אותנו כי הכשרת בסיס בעולמות התפתחות הילד, הקודמת להכשרה בתחום השילוב, היא חיונית שכן הנחיית שילוב מצריכה הבנה תיאורטית ומעשית אודות עולם התפתחות הילד. בנוסף לאלו, נדרשות יכולות בינאישיות גבוהות הנדרשות לניהול מערכתי ולעבודה עם צוותים חינוכיים וטיפוליים; בתהליך השילוב משתתפים גורמים רבים שיכולתם להתנהל כמערכת שיתופית ואחידה משפיעה על הצלחת השילוב. התקשורת, התיאום ושיתוף הפעולה בין ההורים, הגננת, הסייעות, מנהלת הגן והמשלבות הינם גורמי מפתח בהצלחת השילוב. יצירת אמון בסיסי הוא אבן יסוד בתהליך. תפקיד מנחת השילוב הינה לייצר מערכת מתואמת ומסונכרנת, אתגר מרכזי ומהותי בתכניות שילוב.


מודלים בתכנית השילוב - למנחים שונים גישות הנחיה שונות; מודלים אשר מנחים את הגישה הטיפולית נחלקים כיום בתחום לזרמים מגוונים ובכללם גישות התנהגותיות (ABA) וגישות התפתחותיות-רגשיות (DIR). גישות אחרות כגון ESDM הינן עדכניות יותר ומשלבות טכניקות מעולמות שונים. תכנית קידום אופטימלית הינה תכנית אינטגרטיבית המתאימה את המודלים והכלים הטיפוליים למאפייניו וצרכיו הייחודיים של הילד וסביבתו, ולא להפך. זהו המודל אשר מנחה את חזון המרכז שלנו - מודל רב תחומי אינטגרטיבי התפתחותי-רגשי המסתייע בכלים מהעולמות ההתנהגותיים והדינאמיים, ואשר מתעדכן באופן תדיר בהתאם לגישות העדכניות לקידום ילדים בעלי צרכים מיוחדים. במודל שלנו, אותו תוכלו לקרוא עם שליחת פנייה למרכזנו, החשיבה העומדת בבסיס הכלים והגישות הינה הבנה בהתפתחות הילד.

על מנת להתאים וליישם את המודלים השונים הקיימים בשטח לתכנית השילוב של הילד, ישנה חשיבות של יכולת המנחה להיות בעל חשיבה גמישה ודינאמית הנעזרת בשפה ובכלים השונים והמגוונים הקיימים כיום בשדה התיאורטי - להתאימן לילד הספציפי, כמו גם לסביבתו הייחודית.

יותר מכל, חשוב שההורים יתחברו לגישה הטיפולית בה הם בוחרים לתכנית השילוב, מתוך הכרות והבנה של הצרכים והנטיות של ילדם והגישה בה הן בוחרים. בין אם נטיית ליבכם והשפה אליה אתם מתחברים הינה בגישות הרגשיות, ובין אם בהתנהגותיות, נקודת המוצא המשותפת בתכניות רב צוותיות הינה היכולת של השותפים בו לבצע תהליכי 'רפלקציה' - התבוננות מעבר ל'כאן ועכשיו', ניהול שיח משותף ולהיות קשובים ורגישים לצורכי הילד ('חנוך לנער על פי דרכו'). כך, ניתן לייצר שפה משותפת ולצאת מחוזקים יותר מקונפליקטים ואתגרים כשבמרכזם – טובת הילד, כפי שאמרו לפנינו.

כשלב ראשון בהכרות עם מנחה השילוב והמודלים שבאמתחתו, בקשו להבין את הרקע המקצועי שלו בתחום התפתחות הילד ושימו לב לתחושות הבטן שלכם – האם השפה שאתם שומעים מרגישה לכם מכילה ומאפשרת ומתחברת אליכם. כדמויות המשמעותיות ביותר בחייו של ילדיכם, אתם הווסת המרכזי עבורו, וכל עוד תרגישו שאתם "בידיים טובות", צועדים עם שותפים מיטיבים למסע, כך תיטיבו להיות באופן מותאם יותר עבור ילדיכם בתהליך.


מערך תכנית שילוב רב מקצועי, בנוי כך שהמטרות לעבודת השילוב של המשלבת/חונכת בהדרכת מנחה השילוב הינן אחידות עם המטרות של אנשי המקצוע הטיפולי והחינוכי של הילד: קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית, פסיכולוגית / עו"ס, מטפלת רגשית, גננת/מורת שילוב ועוד. כך, באמצעות הדרכה, הנחיה ותיאום בין הגורמים על ידי מנחה שילוב מיומן, נוצרים רצף ואחידות 'בית-טיפול-מסגרת חינוכית', המספקים לילד את התנאים האופטימליים לרכוש, להכליל, לשכלל ולהטמיע כישורים ויכולות שונות, כמו גם אסטרטגיות ודפוסים מסתגלים ויעילים בתחומי חייו השונים. יצירת 'שפה אחידה' זו בין הדמויות השונות אותן הילד פוגש בחיי היומיום, הינה אבן יסוד בתהליכי שילוב מוצלחים.

כמו כן, לצד מיצוב המטרות בתחומי המיומנויות בהן הילד מתקשה, ישנה חשיבות עליונה בזיהוי החוזקות של הילד, תחומי העניין והמוטיבציה שלו והעצמתם כבסיס איתן וחזק ממנו ניתן להתפתח. יש לזכור, כי לכל ילד, מאפיינים, תכונות ויכולות ייחודיות לו, והמהות היא לזהות את יכולותיו של הילד ולסייע לו לממש אותן בחיי היומיום ובקהילה. במקביל, ההבנה כי שייכות – הצורך להיות שייך הינה כמיהה מרכזית של בני האדם כיצורים חברתיים, תסייע לנו לקדם יכולות אלו בתוך הקהילה והסביבה החברתית בה הילד גדל ומשתלב. ראייה של שילוב היא איפוא, ראייה של הכלה והתפתחות.


תפקידם של המשלבים בתכנית השילוב, הינו להוציא לפועל בסביבתו הטבעית של הילד את מטרות תכנית השילוב, בשיתוף פעולה מלא עם אנשי הצוות החינוכי.

הצוותים החינוכיים, לרבות המשלב, האמונים על קידום הילד בסביבתו הטבעית, הם הדמויות משמעותיות הנוכחות ברגעיו המשמעותיים "בעולם האמיתי". מכך נגזר, כי תפקיד המשלב, הינו תפקיד מפתח בקידומו של הילד בסביבת חייו היומיומית. ככאלו, על המשלבים להיות אנשי מקצוע איכותיים ומוכשרים לקידום ילדים. מתוך ההבנה העמוקה של חשיבות איכות ומקצועיות הכשרת המשלב בתכנית השילוב של הילד, לצד שירותי הנחיית השילוב שלנו והתאמת המשלבים מרכז מעיינות מקיים תכניות הכשרה והכוונה למשלבים מיומנים אשר יתמחו בשילוב וקידום ילדים במערכת החינוך הרגיל. זאת, מתוך ההכרה כי שילוב הינו תחום תוכן העומד בפני עצמו המהווה מקצוע טיפולי-חינוכי לקידום ילדים. התכניות מיועדות למשלבים המעוניינים להתמקצע בתחום, למשפחות המעוניינות להכשיר את המשלבים שלהם וללמוד על התחום בעצמן, לגופי חינוך ורווחה המעוניינים בהכשרת צוותי חינוך וטיפול ועוד.


על תהליך השילוב המקצועי ותפקידי המשלב/ת

כאמור, שילוב הוא תהליך בו ילד עם צרכים מיוחדים משתלב במסגרת חינוכית לילדים עם התפתחות תקינה בני גילו, לרוב עם סיוע מקצועי של משלבת. במקרים בהם הילד מתחנך במסגרת חינוך מיוחד, השילוב בחברת בני גילו יכול להיעשות בסביבת מגוריו בשעות אחה"צ. בתהליך השילוב, ניעזר במשלב/ת, בילדים, בצוות החינוכי ובסיטואציות השונות כדי לקדם את הילד לעבר עצמאות תפקודית ועל מנת ללמד, לרכוש, להרחיב ולשכלל מיומנויות חסרות או לקויות – תקשורתיות, חברתיות, התנהגותיות, רגשיות, לימודיות, סנסו-מוטוריות ועוד. תפקיד המשלבת, לקדם את הילד בסביבה החינוכית והחברתית, תוך מקסום וייעול הקשר שלו עם קבוצת השווים והדמויות המשמעותית בסביבתו.

במצב אופטימלי, נצפה כי המשלבת תיצור ותבסס יחסי אמון איתנים ויציבים למול ההורים והדמויות החינוכיות במסגרת המשלבת. יחד עם זאת, כחלק מהתהליך הרגיש והמורכב של שילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים במערכת החינוך הרגילה, עולים מצבי קונפליקט, דילמה או אפילו משבר סביב השילוב של הילד והם עשויים לאיים על יחסי האמון שיווצרו בין המשלבת לצוות. על כן, כבר בתחילת תכנית השילוב, יש לתאם ישיבות רב מערכתיות במסגרת החינוכית, בנוכחות ההורים והמשלבת במטרה לבצע הגדרת תפקיד המשלב/ת ותיאום ציפיות לשיתוף הפעולה בתכנית. רמת השתלבותה של המשלבת במערכת, לימים תשקף את פוטנציאל השתלבותו של הילד המשולב. בתוך כך, על מנחת השילוב, ללוות ולסייע במציאת פתרונות מותאמים ומגשרים. זאת, תוך שמירת היחסים בין המשלבת לצוות החינוכי, וכן בנוכחות ותמיכת ההורים.

לאחר שנוצרה קרקע יציבה בבסיס תכנית השילוב, המשלבת פנויה לקדם את הילד על פני תחומי ההתפתחות השונים ביחד עם הצוות, בהתאם לתכנית הטיפול שהוגדרה. המשלבת אשר מלווה את הילד לאורך היום בגן הילדים או בבית הספר חווה את העולם 'מנקודת מבטו' ומהווה גורם אינפורמציה והתערבות משמעותי בקידום הילד. תפקידה מורכב ומעניין ועליה לפעול בתבונה ויצירתיות על מנת ליישם את תוכנית הטיפול על הצד הטוב ביותר. נוכל לפגוש משלבת שהליווי והתיווך שלה עבור הילד הינו צמוד וקרוב על מנת לסייע לו בעשייה החינוכית והחברתית בגן, ונוכל לפגוש משלבת שכלל אינה צמודה לילד המשולב ורוב פעילותה הינה באמצעות התערבות עקיפה, זאת, בהתאם לצרכיו ויכולותיו של הילד. למשל – קידום הילד בתחום לימודי באמצעות למידה פרטנית ("גלוי"), או באמצעות למידה קבוצתית ("סמוי"). אופן הליווי, התיווך והסיוע של המשלבת לילד יגדירו האם השילוב יהא "סמוי" או "גלוי", כמו גם החשיפה שלה אל מול הילד המשולב וסביבתו. משפחות מסויימות יעדיפו שלא "לחשוף" את האבחנה לילד וסביבתו, משיקולים שונים כאשר המרכזי שבהם הינו השלב ההתפתחותי והרגשי בו נמצא הילד, ומשפחתו. בין אם גלוי או סמוי, המטרה היא להקנות לילד את המיומנויות השונות באמצעות תפקוד המשלב/ת כ"צל", ולא כ"קביים".

על המשלבת לאורך היום, כמו גם על הצוות החינוכי, ליישם את התכנית ולשאוף למצב בו מסופקות לילד המשולב ההזדמנויות להשתלב בצורה המתאימה לו ביותר בין שאר ילדי המסגרת. מחד, תפקיד המשלבת להקנות לילד כישורים להתמודדות עצמאית עם האתגרים העולים בשטח, ומאידך לתווך עבור הצוות והילדים את צרכיו של הילד המשולב ולבצע התאמות בסביבה. כמו כן, הפידבק אל הילד המשולב, הילדים המשלבים והצוות בסביבתו אודות התפתחויות משמעותיות גם הוא חשוב, שכן הוא מטמיע בידם את הדרכים והנתיבים לקידום והצלחה.


להלן מספר תחומי אחריות מקצועיים של המשלבת בתכנית השילוב:

- סיוע בוויסות החושי, ביסוס עוגנים במרחב, פינות וזמנים מווסתים והכנת הילד מראש לפעילויות על ידי הטרמה ועזרי סדר יום, בתחילת יום ולאורכו במעברים, וכן בהכנה לשינויים ומצבים מאתגרים.

- תיווך הוראות הצוות החינוכי על מנת לשפר הבנתן ויישומן (לחזור על דברי הגננת, ללחוש לילד באוזן), ותיווך צרכי וקשיי הילד לצוות החינוכי (הפניית תשומת לב ומתן אסטרטגיות להתמודדות) ולסביבת הילדים המשלבת ("נירמול" התנהגויות שונות, קידום הכלת השונה)

- התאמת והטרמת חומרי הלימוד לרמת הילד והקנייה של נורמות התנהגותיות וחברתיות

- זיהוי ועידוד תחומי חוזק ועוגנים של הילד שמקדמים מוטיבציה ללמידה / לאינטראקציה חברתית

- סיוע בפיתוח אסטרטגיות לוויסות וניהול עצמי (פירוק משימות למספר מטלות מדורגות, יומנים, עזרים) ופיתוח יכולת פתרון בעיות

- שכלול מיומנויות המשחק של הילד באמצעות משחק משותף במרחב / יזימת חונכות עמיתים לקידום אקדמי וחברתי / קיום קבוצות למידה/חברתיות קטנות

- 'מודלינג' - שימוש מודל לחיקוי בתחומי הלמידה ובתחומי התקשורת והאינטראקציה החברתית

- קידום אינטראקציות חברתיות ויצירת סיטואציות חברתיות בהתאם לתחומי העניין / החוזק של הילד (למשל, לימוד קבוצת הילדים משחק שהילד אוהב / קבוצת מיומנויות חברתיות סביב פעילויות מהנות)

- בנוסף: הדהיית הנוכחות והקרבה לילד במצבים מגוונים, דיווח שוטף לגורמים המקצועיים וההורים אודות התקדמות הילד, השתתפות בישיבות צוות חינוכי וקבלת הדרכה מקצועית.

אלו, על קצה המזלג תפקידי המשלב/ת החיוניים לקידומו של הילד המשולב, בשיתוף פעולה עם הצוות הרב מקצועי וחינוכי. כפי שניתן לראות, תכנית שילוב מקצועית מכילה מערכת רבת משתתפים, כאשר למשלבת הפועלת כחלק ממערכת חינוכית וטיפולית שלמה, תחומי אחריות מרכזיים, רבים ומגוונים, ויותר מכל על המשלבת להיות אישיות חמה, מסורה, אחראית, אוהבת, בעלת פתיחות, גמישות ויצירתיות בתהליכי קידום מורכבים אך משמעותיים.


לסיכום,

תכנית שילוב מקצועית מורכבת מצוות רב מקצועי הכולל מנחה שילוב ומשלבים, אנשי טיפול וחינוך, משפחה וחשיבה טיפולית מערכתית. העבודה היא דינאמית, מורכבת ומאתגרת, ובראייה מקצועית ורב-תחומית, המבינה את חשיבות היסודות המונחים בבסיס תהליכי שילוב מוצלחים, נוצרת הקרקע לקידומו ושילובו של הילד בעל הצרכים המיוחדים. אלו, סוללים את נתיבי ההתפתחות שלו בתוך הקהילה ובמערכת החינוך הרגילה. לעתיד, הילד המשולב יקבל כלים להתנהל כאדם עצמאי וייחודי בחברה הלומדת להיות מכילה את רב גווניה. זהו לכולנו, שיעור בקבלה, סובלנות והכלת השונות והמגוון שבתוכנו וסביבנו.

להתאמת משלבת / הנחיית תכניות שילוב, צרו איתנו קשר כאן או במייל - Maayan@maayanot-center.com



האם ילדכם זכאי למשלב/ת / חונכ/ת אישי/ת?

במסגרת חינוכית, זכאות למשלבת (סייעת אישית/תומכת לימודית) ניתנת לילדים בעלי צרכים מיוחדים מגילאי 3-18 שנים במערכת החינוך המאובחנים עם אחד (או יותר) מהקשיים הבאים, כאשר היקף השעות שניתן לכל ילד נקבע לפי רמת תפקודו: 

משותקי מוחין ובעלי נכויות - תלמידים עם מוגבלויות פיזיות קשות 

עיוורים ולקויי ראייה 

תלמידים על הספקטרום האוטיסטי

תלמידים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית 

תלמידים בעלי קשיים נפשיים

תלמידים שיש להם תסמונות ומחלות נדירות והזקוקים להשגחה מתמדת על פי האישורים של המוסד לביטוח לאומי  


כמו כן, ישנה זכאות לשעות חונכות אחה"צ במקרים שונים.

לקריאה נוספת אודות הזכויות שלכם, פנו לפורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים


מחברת המאמר: מעין אריה - מנהלת מרכז 'מעיינות שילוב', פסיכולוגית בהתמחות התפתחותית ופסיכותרפיסטית גופנית.

© כל הזכויות שמורות

6,540 views0 comments
bottom of page